TEST: Peugeot 508 – Den franske løvekonge er smuk og besværlig        

Den nye Peugeot 508 ser skøn ud. Lang, slank og lav. Linjerne smyger sig fra fronten mod bagenden. Det er en flot bil. Og den nye franskmand i firmabil-klassen imponerer også inde i kabine med design og særheder, der på fransk manér går op i en højere enhed.

Når du første gang kaster øjnene på en Peugeot 508, springer de smukke linjer i øjnene. Fronten er markant og LED-lygterne får bilen til at ligne et dyr, der ligger på spring. Bilen strækker sig langt bagud og den aerodynamiske form, de lange linjer ender i en smuk bagdel. Jeg kan virkelig godt lide, hvordan 508’eren præsenterer sig.

Futuristist er fedt. Men …

Når man åbner døren er der en anden lille (og lækker) detalje. Ruden kører lige et par cm ned inden du når at åbne. Hvorfor? Fordi der ikke er en ramme på ruden. Det er en firedørs coupe. Djævlen er i detaljen og når han er der, er det lækkert.

Bag rattet er det første man lægger mærke til rattet. Det er lille, har flad bund og top og kunne godt have siddet i et rumskib i en film. Bag rattet sidder de digitale instrumenter i en flad og futuristisk ramme og i det hele taget er instrumentbordet designet til at se fedt ud. Kontakter i alu-look, der minder lidt om gammeldags vippekontakter og i det hele taget et design, der skiller sig ud. Det er skønt og et argument for at vælge 508.

Samme instrumentering kan være lidt svær at navigere i, fordi knappernes placering virker placeret ud fra æstetiske hensyn mere end betjeningsmæssige. Det er charmerende. Og ind i mellem irriterende.

Intim oplevelse

Men, som min mor altid sagde, det er ikke nok at se godt ud. Så hvordan kører den flotte franskmand? Den testede version var 508 GT-Line BlueHDi 163 hk. De 163 heste gjorde det godt og er rigeligt til kørsel på både landevej, motorvej og i byen. Især på de stræk, hvor 508’eren får lov at strække ud er den en fornøjelse. Styretøjet er præcist, affjedringen fast, men alligevel komfortabel og undervognen er godt sat op og giver glimrende føling med bilen.

Vi har testet dieseludgaven med en to-liters motor med 163 hk. Gearkassen er automatisk og har otte trin. Sammen giver motor og gearkasse en fremragende kørsel. 508 er hurtig og har masser af kræfter, gearkassen skifter glimrende, glidende og næsten umærkeligt. Det kan du ændre på, hvis du selv vil, for 508 har også skiftepaler placeret bag rattet.

Siddekomforten er også udmærket og det lille (sære) rat er rart at holde i. Meningen er at du skal se henover rattet. Desværre dækker det lidt over instrumenterne, hvis jeg skal sidde bedst muligt. Man kan justere rattet op og ned, frem og tilbage, men altså ikke få i både pose og sæk.

Den nye 508 koster i den billigste udgave med dieselmotor og manuelt gear, cirka 300.000 kr. men skal du have en 508 er der mere (u)fornuft i at vælge en af de bedre udstyrede modeller, som den testede GT-Line. Så får du mere udstyr, blandt andet større skærm og alu-detaljer, det ’store’ multifunktionsrat mv.

Men – så ender prisen også over 450.000 kr. Så har du den flotteste firmabil på vejen, men til de samme penge er der meget at vælge i mellem i klassen.

Mindre end den ser ud til

Udefra imponerer 508 med sine lange slanke linjer. Desværre er den også lav inde i kabinen og bilen er mindre, end det ydre giver løfter om. Designet går ud over pladsen på bagsædet, hvor den skrånende taglinje gør at lofthøjden ikke er noget at prale med. Faktisk gør den skrånende dørramme og den lille dør det svært ikke at slå hovedet på vej ind- og ud af bilen. Man skal krumme sig godt samme og det er irriterende.
Samtidig er benpladsen presset og med førersædet i laveste position, endte mine fødder med at komme i klemme under forsædet, mens jeg prøvede at komme ud. Det er sikkert komisk at se på, hvis man står ude for bilen, men helt nøgternt et problem, hvis 508’eren skal gøre det ud for familiebil. Høje teenagere og adgang til barnesæder bliver besværligt at få plads til på bagsædet.

Jeg er vild med Peugeot 508. Den ser så fed ud og som chauffør i bilen er der ingen kvaler. Man sidder fint, den kører fedt og den franske komfort, motor og automatgear spiller virkelig godt sammen. Pladsforholdene er ikke imponerende bagi bilen og de særheder bilen har, skal man vænne sig til. De skal være der. Kan du leve med dem og kan dine børn være på bagsædet, så tag en prøvetur i en Peugeot 508 før du køber ny firmabil. Det ku’ være du blev overrasket og imponeret.

Peugeot 508 GT-Line BlueHDi 163 hk

  • Pris: Testbil eks. udstyr: 451.000 kr.
    Peugeot 508 fås fra 300.000 kr
  • EU-miks:16,7 km/ltr.
  • Motor: 2,0 R4 – diesel, Ydelse: 163 hk ved 3.750 omdr./min.
    Moment: 400 nm/2.000 omdrejninger.
  • Topfart: 232 km/t
    0-100 km/t: 8,4 sek.

 

KLIK HER – TESTDRIVE: HYUNDAI KONA ELECTRIC

Kategorier