TEST: Kia blæser til missilangreb

Den er flot, som den står der i klargøringshalen hos forhandleren i Hillerød, hvor jeg skal hente ugens tester – Kia Stinger 2.0 Aut. GT-LINE. Bilen er lav og lang og bred og den er ikke bare flot, den er faktisk rigtig fed.

Det skal den også være, for Kia Stinger er det missil, der skal skyde hul ind til prestigesegmenterne for det Kia og gøre det muligt for koreanerne at konkurrere med de Audi, BMW, Volvo og Mercedes-Benz om de mest købestærke kunder.

Udefra er der ingen tvivl om, at Kia Stinger vil noget. Fronten byder på den karakteristiske Kia-grill udsyret med store luftindtag og LED-lygter, der ligner øjne på et dyr. Lidt knebet sammen og klar til at springe fremad. Fra siden se man tydeligt, at det har været vigtigt at få Stinger til at ligne de tyske konkurrenter og bilen står godt på de store 19” fælge og er lang og lav. Bagfra er den knap så markant. Men alt i alt er Kia Stinger en flot og velproportioneret bil.

Inde bag rattet og placeret nede i de komfortable lædersæder er alting godt. Stinger er en stor bil, men den er lav. Det giver en intim kabine og Kia har brugt gode materialer i prestigeprojektet Stinger. Det er vellykket på de fleste fronter. Man sidder godt i sæderne, der i testbilen begge kan indstilles elektrisk.

Instrumenter og greb er lette at vænne sig til. Bilen er forsynet med et effektivt og imponerende anlæg fra Harman Kardon, der er god aflæggeplads til telefon og nøgler og alting er pænt pyntet med detaljer i alu-look og sort. Handskerummet er ganske stort og benpladsen foran er forbilledlig.

 

I billigere Kia’er kan man godt blive overvældet over mængden af sort trist plastik, men i Stinger er der oprustet også på den front og materialerne der dækker instrumentbræt, dørsider mv. er lækre og udstyrslisten i Kia’s motorvejsmissil er lige så lang som Køge Landevej og omfatter bl.a. en adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, LED-lys foran, 19” alufælge, og Kia-klassikeren med varme i rat – og selvfølgelig i sæderne. Her er en ekstra feature. For der er også køling i forsædet og det er en virkelig dejlig ting på lange ture i varmt vejr.

På bagsædet er der plads til voksne – også på længere ture. Dog er loftshøjden ikke prangende, så de voksne skal ikke være alt for høje. Benpladsen er der er imidlertid rigelig af og under testen kørte jeg langt – 500 km – med fire fodbolddrenge på 12-13 år og deres tasker. Det klarede Kia Stinger perfekt.

Baghjulstræk – Det gi’r røg og støj

’Stinger’ Det navn leder uundgåeligt tankerne hen på missilerne med samme navn, hvilket næppe er tilfældigt. Men selv om Kia Stinger er en hurtig bil, også i den mindste motorvariant som er den vi har testet, så er den sammenligning måske lidt overdrevet. Når det er sagt, så er den alligevel herlig at køre i. Det sørger de 255 hk under den lange motorhjelm for.

Fra stillestående til 100 km/t går der kun 6 sekunder og Kia Stinger er et superdejligt køretøj at køre langtur i. Under min test kører jeg flere lange ture og her kommer den store sedan til sin ret. Her er det især skønt med det standardmonterede automatgear, der fungerer helt perfekt i bilen, når man ligger i yderste spor og cruiser ved høj fart.

Selvfølgelig giver Kia også mulighed for at indstille gearkasse og motorstyring. Man kan aktivere forskellige køreprogrammer og der er ikke mindre end fem at vælge i mellem. Smart, Eco, Comfort, Sport og Sport+.

Eco-indstillingen optimerer kørslen så økonomisk som muligt. Gearskift og acceleration bliver passet til, så der kommer flest mulige km/l., Sætter du Stinger i Comfort-mode er styringen bliver lettere og affjedringen blødere.

Når du har prøvet dem, så bliver det bedre. Vælger du Sport-programmet, så sørger softwaren for, at fart er i første række. Her er styretøjet strammet op, speederresponsen bedre og du kommer tættere på det røde felt i omdrejningstælleren før den automatiske gearkasse skifter op gennem de otte trin.

Og så er der … Sport+! Her er der ingen traction control. Nu er det rundkørslerne bliver skide skægge i den baghjulstrukne Stinger. Ud med bagenden og så styre den rundt på speederen. Sjov. Og ganske ufarligt, for den er let at kontrollere på speederen. Men øv dig et sted, hvor der ikke er kantsten først.  ?

Tørstig og tung

Stinger er sjov og god på landevejen. Men Stinger er desværre også en tung bil. Det er udstyret og størrelsen, der gør det. Vægten går ud over brændstoføkonomien i Stinger. Den er tørstig og vi fik den ikke over 12 km/l. Det er også det Kia opgiver bilen til, men det er dyrt, hvis du kører mange kilometer. Men det koster lidt at have det sjovt.

Vægten har også indflydelse på andre ting. Og Kia Stinger er ikke den allerskarpeste bil i klassen, når skovvejene svinger og den skal kastes ind i kurverne. Her spiller vægten ind på køreegenskaberne, der fås bedre, men generelt klarer Stinger det hele godt. Der er bare andre, der er lidt bedre i svingene, selv om den udmærkede undervogn mest er sat op til lange ture.

Kia Stinger giver smil på læben (især i Sport+) og er sjov at køre, komfortabel og et rigtig godt alternativ til de mere etablerede Premium-mærker. Som det er sædvane i en Kia, er der masser af udstyr, 7-års garanti og en rimelig lav pris på ca. 600.000 kr., der får konkurrenterne fra Audi og BMW til at se meget dyre ud. Dog skal man lige huske at tage hensyn til gensalgsværdien, hvor Kia tager noget større afskrivninger end de tyske konkurrenter. Men er du træt af, at din bil er magen til alle de andre på p-pladsen, så er det måske tid til at opruste og vælge Kia’s motorvejsmissil.

Kia Stinger 2.0 Aut. GT-LINE

  • Pris: 613.979 kr.
  • EU-miks: 12 km/l
  • CO2 udledning: 181 g/km
  • Motor: 2,0 R4, Ydelse: 255 hk.
    Moment: 353 nm.
  • Topfart: 240 km/t
    0-100 km/t: 6 sek.
  • Bagagerum: 406. l.

About Author

Kategorier