TEST: Opel Crossland X – fransk-tysk gadekryds

Opel Crossland X er det første der kom ud af samarbejdet mellem fransk PSA og tyske Opel. Platformen til bilen er fra franskmændende og Opel leverer gearkasse og motorer.

Designmæssigt følger Crossland X i sporene på det udtryk, der blev introduceret med den klejne Adam, hvor især listen langs taglinjen, der får det lille knæk på c-stolpen er i øjnefaldende. Om man kan li’ den eller ej er en smagssag. På Insignia synes jeg det klæder bilen, men her på Crossland X sender det mine tanker i retning af amerikanske rustvogne. En smagssag.

Crossland X følger trenden med høje biler, de sælger stort i både Danmark og resten af verden. Indstigningen er let, overblikket over trafikken er god, om end den brede c-stolpe tager lige vel meget udsyn skråt bag ud. Indretningen af førerpladsen er meget konservativ, grænsende til det kedelige. I den testede version er der masser af udstyr. Standard er en velfungerende fartpilot og tilkøber man sikkerhedspakken med træthedsalarm, fodgængeradvarsel og automatisk nødbremse (4.500 kr.), så er sikkerheden i top.

De gode ergonomiske AGR-sæder (5.000 kr.) er ikke et must, men de er bestemt gode og bedre end standard, og skal komforten i top, så er den store navigation med 8” skærm, bluetooth, seks højttalere Apple CarPlay også uundgåelig (12.000 kr.).

Blød og følsom

Testbilen er udstyret med 1,2 liters benzinmotor med 110 hk og i tilgift er der 6-trins automatgear. De 110 heste er nok, men ikke for meget og automatgearet er ikke det hurtigst reagerende jeg har kørt med. Det skifter gear med godmodig hastighed og animerer til en rolig kørestil. Det er fint, for affjedring og og styretøj opfordrer ikke til noget andet end det. Undervognen er blød og lidt urolig og ved høj fart er Crossland X ret sidevindsfølsom, uden det dog bliver rigtig generende. Man mærker det bare og vænner sig sikkert til det, hvis man ellers er glad for alle de gode ting som Crossland X tilbyder.

God plads til familien

Meningen med en crossover i den størrelse som Crossland X har er, at der skal være plads til flere. Det er en typisk familiebil. Og der er plads. På bagsædet kan både børn og voksne være og foran er der ingen problemer for hverken passager eller chauffør med at finde sig til rette.

Bagagerummet er stort og reelt og man kan tilkøbe mulighed for at bagerste sæder kan skydes frem og tilbage, hvis man eksempelvis har små børn, der ikke kræver benplads, men i stedet plads til klapvogn eller lignende. Smart. Sæderne kan selvfølgelig lægges ned og jeg fik faktisk bakset en mountainbike ind i bagagerummet. Ikke uden besvær, men det gik.

Opel Crossland X er ikke perfekt og undervognen er ikke afstemt så godt som man kunne ønske. Alligevel er der gode ting. Pladsen og kvalitetsfornemmelsen er ganske fin. Betjeneningen af bilens funktioner er let at vænne til og får Opel rettet op på deet med de lidt utydelige køreegenskaber, så er Crossland X et fint bud på en crossover til familien.

Opel Crossland X 1,2 turbo innovation

  • Pris: Pris: Testbilen inkl. udstyr 316.460 kr.
    Uden udstyr 241.000 kr.
    Opel Crossland X fås fra 179.000 kr.
  • EU-miks:18,9 km/l
  • CO2 udledning: 121 g/km
  • Motor: 1,4 R4, Ydelse: 110 hk.
    Moment: 230 nm.
    6 gear – automatgearkasse
  • Topfart: 187 km/t
    0-100 km/t: 11,8 sek.
  • Bagagerum: 410 – 520 liter (til ryglæn ved bagsæde rykket helt frem el. helt tilbage)
  • Vægt: 1294 kg

About Author

Kategorier