Minitest: Ny, sprød turbomotor og flottere front på Suzuki Vitara

Suzuki Vitara har fået et facelift og onsdag viste den danske importør bilen frem for første gang. Suzuki’en bliver introduceret den 11. november hos landets forhandlere.

Suzuki Vitara 2019

Modellen så dagens lys for 30 år siden og har sin nuværende udformning været på gaden siden 2015. I alt har Suzuki solgt 3,7 millioner Vitara på verdensplan. De 37.000 af dem har rullet på danske veje.

Faceliftet er ikke årets største nyhed i bilbranchen, men alligevel er det ikke til at overse. Suzuki har udstyret Vitara med den mere karakteristisk front med seks store krom-ribber og let ændret design. Det klæder den lille SUV. Bagtil er der lidt designmæssige ændringer og så er der blevet råd til LED-lys i baglygterne. Det giver bedre synlighed og – nok så vigtigt – ser mere moderne og lækkert ud.

Turbo på motoren

De vigtigste forandringer sker under motorhjelmen, hvor den største nyhed er, at Suzuki siger ’farvel og tak’ til den gamle 1,6 liters uden turbo. I stedet kommer der en 1,4 liters Boosterjet med turbo. Samtidig smider japanerne diesel på porten. Fremover kan du udelukkende få Vitara med enten benzinmotor på 3 cylindre og 1,0 liter og 112 hk eller 4 cylindre og 1,4 liter og 140 hk. Trinnet op til den 4-cylindrede 14o hk-version er 15.000 kr og det er værd at tænke over.

Suzuki Vitara 2019

Stor lille bil

Vitara er ikke et køredynamisk mirakel, der æder sving efter sving på landevejene. Men alligevel overrasker den kompakte SUV med et direkte styretøj. Affjedring er komfortabel, men i kabinen er der en del støj ved almindelig landevejskørsel.

De to motorvarianter klarer sig begge udmærket. Mest appellerende er dog den store med 4 cylindre, selv om begge både trækker og kører godt. Den 3-cylindrede har en herlig lyd og snurrer ivrigt, men der er et bedre overskud, hvis man går op oi motorstørrelsen.

En del af faceliftet er blødere plastik i kabinen. Det har hjulpet. Instrumentbordet er pænere og mere eksklusivt end i forgængeren, men der er stadig en del hård og kedelig plastik i kabinen. Til gengæld er det blevet standard med et midterarmlæn foran. Det er godt!

Instrumentering Suzuki Vitara 2019

Stiger kun lidt

Den nye Vitara står klar hos forhandlerne den 11. november og priserne starter ved 198.000 kr. En beskeden stigning på bare 4.000 kr. For de penge får man 1,0 liters BoosterJet med 112 hk i basisversionen kaldet ’Club’. Der får man det, som Suzuki mener er det basale, nemlig manuel aircondition, radio med Bluetooth-opkobling, elruder (kun foran) og syv airbags.

Men kan du ikke leve med den skrabede indstigningsmodel, så er næste udstyrstrin ’Active’ noget mere tiltrækkende. Her får du bl.a. automatisk klimaanlæg, 17″ fælge, et multimediesystem med 7″ skærm og mulighed for Apple carplay, fartpilot og læderrat.

Sikkerhed koster

Sikkerhedsudstyr er blevet hver mands eje og også i billigere biler forventer køberne, at nye biler er veludstyrede. Det er Vitara også. Men, og der er et men,  det er kun, hvis du køber de dyre varianter, at du får det med. Automatisk nødbremse kræver, at du køber den 4-hjulstrukne Vitara Active Allgrip  eller den 2-hjulstrukne Adventure. I den sidste version får du så også lædersæder, elbetjent panoramasoltag, LED lygter foran, navigation og 17″ fælge med i pakken.

Noget, der er karakteristisk for Suzuki er de friske farver i programmet. Dem er der også denne gang og selv om de fleste nok vælger konservative kulører, så er det ind i mellem dejligt, at der er lidt farve på tilværelsen.

Vitara skal konkurrere med biler som Peugeot 2008, Renault Captur og Opel Crossland og her har Suzuki’en noget de andre ikke har, nemlig sit eget look.
Hvor konkurrenterne er at forstå som crossover-modeller, altså en blanding af SUV og en stationcar, så står Suzuki Vitara alene med et look, der siger SUV og det klæder Vitara og Suzuki, at man holder fast i det. Det gør, at Vitara skiller sig ud. Og det gør den på den gode måde.

About Author

Kategorier