Kia e-Niro

Endnu en elbil på vej – Kia e-Niro kommer

Nu kommer den nye Kia e-Niro, der kører på ren el. E-Niro er klar hos forhandlerne fra starten af marts og priserne begynder ved 279.999 kr.

Kia e-Niro

KIA e-Niro tilbydes med to forskellige batteristørrelser: 39,2 kWh og 64 kWh. De har også forskellig ydelse – 136 hk i modellen med det lille batteri, og 204 hk i den med det store batteri. Det er det samme som i ’kusinen’ Hyundai Kona Electric

Den store batteripakke på 64 kWh leverer en rækkevidde på op til 455 km på en enkelt opladning. Rækkevidden på den lille batteripakke er 289 km.

Modelprogrammet

Kia e-Niro fås i 3 forskellige udstyrsvarianter. Indstigningsprisen på kr. 279.999,- er gældende for en Vision model med batteripakken på 39,2 kWh og en rækkevidde på 289 km. Modellen er udstyret med bl.a. aut. nødbremse m. fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, 17” alufælge, aut. fjernlys, aut. lysregulering, bakkamera, indtræk i delkunstlæder, smart key, 7” audio display, Apple CarPlay m. stemmestyring, vejbaneassistent, bakkestartassistent, træthedsregistrering, 2-zoners klimaanlæg, sædevarme i forsæder, projektionsforlygter, LED kørelys foran, LED baglygter, bluetooth, 230V nødkabel, battery heating system og regenererende bremsesystem.

Man skal op i en Comfort model for at få batteripakken på 64 kWh og en rækkevidde på 455 km. Comfort modellen koster kr. 334.999, som udover det store batteri inkluderer yderligere udstyr i form af bl.a. varmepumpe, 7” navigation, regnsensor, varme i rattet, TomTom Liveservices, parkeringssensor i bag, eco driving funktioner i navigationen og eljusterbare / el-indklappelige sidespejle m. varme og blink.

For yderligere kr. 15.000,- får man den højest udstyrede Advance model. Modellen har yderligere Bi LED forlygter, luftdyser i bag, parkeringssensor foran, sædevarme i bagsæder og trådløs telefonopladning.

Som standard får man 17” alufælge og der er 10 forskellige farver at vælge imellem.

Opladning

I en standardlader kan e-Niro lades op på cirka 9,5 time (6 timer for den lille batteripakke), mens en lader med en kapacitet på 100 kW kan fylde batteripakken med 80 procent strøm på 54 minutter. Alle modeller leveres inklusiv en Clever ladeboks.

Ultrahurtige elbilladere på vej i Danmark

Karrosseriet er 1.805 mm bredt og 1.560 mm højt, hvilket er ensbetydende med maksimal lofthøjde og skulderplads i hele kabinen. Med en længde på 4.375 mm byder bilen på 451 l (VDA) i bagagerummet – mere end de fleste plug-in-hybridbiler og elbiler. I bagagerummet er der et opbevaringsrum under bunden, hvor der er plads til at ejerne kan opbevare ladekablet.

Kabinen adskiller sig fra de øvrige Niro modeller med en række nye features og designelementer. Den største ændring indvendigt i e-Niro er midterkonsollen, hvor den fysiske gearstang er erstattet af en ny ”shift by wire”-drejekontakt, der fungerer som gearvælger.

Med regenererende bremseteknologi kan e-Niro genindvinde kinetisk energi og genoplade batteripakken i påløb og under opbremsning. Og en forudseende assistent-teknologi bruger navigationsoplysningerne til at justere niveauet for regenerering af energi afhængigt af vejens forløb.

Bilen er udstyret med to skiftekontakter i metal bag rattet. Med dem kan føreren vælge mellem fem niveauer af energigenindvinding. Jo højere niveau føreren vælger, jo mere energi forsøger det regenererende bremsesystem at genindvinde. Der er også et automatisk regenererings-system, der gør det muligt for bilen at justere niveauet for generering af kinetisk energi afhængigt af trafikforholdene forude ved hjælp af kameraerne fra den adaptive fartpilot.

Varme på batteriet

e-Niro er også udstyret med et batterivarmesystem, som isolerer og opvarmer batteriet for at modvirke den negative effekt ved kolde temperaturer, mens batteriet oplades og med den det store batteri er den udstyret med en avanceret varmepumpe, som udnytter varmeenergien fra airconditionanlægget og de elektriske systemer. I stedet for udelukkende at trække på batteriet til opvarmning af kabinen genbruger varmepumpen varmeenergien til at øge effektiviteten af bilens varme-, ventilations- og airconditionanlæg.

SE TESTEN: Hyundai Kona Electric – Et gennembrud for elbiler i DK?