Vil man frem uanset vejret, peger pilen mod vinterdæk. Det ved de fleste. Men op i mod halvdelen af alle varebiler på danske veje kører med sommersutter i vinterhalvåret.
Varebiler er blandt de kvikke biler, både i by, på landeveje og på motorveje. Det er, fordi chaufføren har travlt, hvis han skal nå sit stramme program. Og derfor burde en tur i grøften og det efterfølgende værkstedsophold være enhver varebilchaufførs eller håndværkers værst tænkelige mareridt. det skriver Dækimportørforeningen, der har undersøgt sagen i en pressemeddelelse.
Lige præcis det scenario kan meget let blive til virkelighed til vinter. Dæktællinger viser nemlig, at tæt ved 50 procent halvdelen af varebilerne kører på sommerdæk om vinteren.
“Og med det ringe vejgreb, som sommerdæk har på vinterlige veje, er det bestemt ikke nogen god idé,” siger Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust.
Han peger på helt friske, tyske dæktest som viser, at sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterlige veje.
Hvad mener du om, at erhvervschauffører, håndværkere og vognmænd ikke får skiftet sommer- med vinterdæk?
About Author
You may also like
-
Polestar laver designkonkurrence sammen med legetøjsgigant
-
Hurtig- og lynladestandere skyder op overalt
-
Volkswagen er den første volumenproducent, der tilbyder ChatGPT som en standardfunktion
-
Bestsellerne i sidste måned for brugte biler
-
Har kørt lovligt uden hænder på AutoBahn med 130 km/t på 30 km strækning