Hos BMW Danmark A/S ryster man ikke på hånden over gårsdagens nyhed om fuld afgift på elbiler fra næste år.
Mette Lolholm, der er Corporate Communications Specialist hos BMW Danmark A/S forklarer hvorfor i en mail til bidtafbiler.dk.
Fuld afgift på elbiler fra 2016
“Ifølge det præsenterede regeringsgrundlag er ordlyden: ”Undtaget fra skattestoppet er dog muligheden for at lave en provenuneutral omlægning af bilafgifter, som blandt ande
BMW’s elbiler leveres i to versioner, modsat eksempelvis Tesla. Den ene version har en benzindrevet hjælpemotor. Den type beskattes allerede efter gældende regler for brændstofdrevne biler, mens den anden variant er ren el. Og fritaget for afgift.
Mod strømmen i Tesla: Læs en langturstest her.
“Vi sælger vores elbil, BMW i3, både med og uden hjælpemotor. Modellen med hjælpemotor – BMW i3 REX (Range Extender) – bliver afgiftsberegnet efter helt almindelige regler for konventionelle biler. Hvis afgiftsfritagelsen på de rene elbiler bliver afskaffet, vil vores andel af REX-modeller bare stige i det samlede salg. I dag er salgsfordelingen ca. 40 % rene elbiler og 60 % med hjælpemotor, skriver Mette Lolholm fra BMW Danmark A/S.