Danskerne er konservative, når de køber ny Ford.
Sort er det nye sort i Danmark. Modsat tendensen i det øvrige Europa, hvor hvid har overtaget pladsen som favoritfarven, holder et flertal af danskerne stædigt fast i, at bilen skal være sort-sort.
Samtidig har danskerne tilsyneladende et praktisk gen, som gør Danmark til Europas førende stationcar-land. Og en ting er sikkert: Der er hverken cigarettænder eller askebæger i den firhjulede. Det viser en helt ny forbrugerundersøgelse fra Ford om europæiske Ford-køberes præferencer.
I betragtning af at danskerne endnu ikke er hoppet med på hvid-bølgen i samme omfang som det øvrige Europa, varer det måske et stykke tid inden, danskerne opdager, at de nye, trendy bilfarver er brun og orange – de to farver, som har oplevet størst fremgang over de seneste år, skriver Ford i en pressemeddelelse.
Stor forskel på Europas Ford-chauffører
Ford har undersøgt købernes præferencer i 22 europæiske lande og fundet en række overraskende resultater. Det ville for eksempel være nærliggende at tro, at bilkøbere i det varme og solrige Sydeuropa er mere tilbøjelige til at købe en bil med soltag. Men det er forkert! De mest soltags-begejstrede er såmænd nordmændene, der også er langt mere begejstrede for aircondition end Ford-købere i syd-Europa. 80 procent af broderfolket i nord bestiller air-con, når de krydser tilbehør af inden købet.
Tyrkisk røg
Det er måske knap så overraskende, at danskerne, i lighed med vores nordiske naboer, holder rigtig meget af at få varmet bag- og rygstykker i elektrisk opvarmede sæder. Men i den skandinaviske kontekst er det måske lidt overraskende, at danskerne udviser en højere grad af sund livsstil – henholdsvis politisk korrekthed – end både nordmænd og svenskere, når det kommer til askebægre, tændere og andet udstyr til at understøtte en usund vane. Kun 0,3 procent af alle Ford-modeller solgt i Danmark er udstyret med ryger-udstyr og dermed indtager danskerne duksepladsen, ikke blot i Norden, men i hele Europa. I den anden ende af skalaen, er tyrkerne slet ikke i tvivl. Her har 100 procent af alle solgte Ford-modeller både cigarettænder og askebæger.
Russere har benzin i blodet
Russerne har i den grad benzin i blodet, idet hele 97 procent af alle solgte Ford-modeller i det store land mod øst har en benzinmotor. Tjekkerne og finnerne kan også godt lide benzin, mens tyrkerne og italienerne hælder mere til diesel. I Danmark er fordelingen 68/32 til fordel for benzin.
Undersøgelsen viser også, at tyskerne godt kan lide ny, smart teknologi, hollænderne er vilde med fartpilot, mens den automatiske gearkasse har mest appeal hos russerne.