TEST: Sjov Cupra-raket

Jeg giver gas, så snart jeg trækker ud på vejen fra importørens parkeringsplads, hvor receptionisten med et smil allerede har advaret mig om, at jeg skal hole øje med farten. For den er hurtig, den vævre Seat. Og hun har ret, receptionisten. Så snart jeg giver gas og slipper speederen går det stærkt. Seat’en vejer kun  1.260 kg og med 192 hk og Og  Man mærker det med det samme man trykker på speederen og slipper koblingen at den kraftfulde Ibiza Cupra er et vildt stykke legetøj.

SetRatioSize900650-IbizaCUPRA008

Selv om eftermiddagstrafiken er tæt og tung på ring 3 sådan en mandag eftermiddag og mulighederne for at strække højre ben ud for rigtig at få fornemmelsen af de 192 turbo-hestekræfter, der er til rådighed i den klejne Cupra, så skal der ikke meget til, før den lille spanske hidsigprop viser noget af det temperament sydlændinge er kendt for.

Hvor den forrige Ibiza Cupra havde en 1,4 liters motor er den nye Cupra udstyret med en 1,8 l., der også er kendt fra Volkswagen Polo GTi. Den leverer som allerede nævnt 192 hk, men nok så vigtigt er de 320 nm, der er tilstede næsten hele tiden – fra 1,450 – 4.200 omdr/min. Det gør sammen med en hurtig speederrespons og den stramme  undervogn, den lette og præcise styring at Cupra hele tiden lokker en til accelerationer og overhalinger.

IbizaCUPRA054

At det er legetøj viser sig også udefra. Det stor afgang. De 192 hk har vi nævnt. De er rigelige.
Og det store afgangsrør, der sidder lige i midten af bilen bagpå forhindrer et anhængertræk – men hvem vil også køre i en Cupra med en trailer på? Den, der køber sådan en vil cruise i byen om aftenen og køre stærkt, måske endda om kap med andre hotte hatchbacks.

Tidligere havde Ibiza Cupra en 1.4-liters TSI turbo-motor IbizaCUPRA057med 180 hk.
Men nu har Seat fået presser den
større og mere kraftfulde 1.8-liters TSI-motor, der yder 192 hk ned i hullet over forakslen. Og mens den gamle Cupra kun kunne fås med en syv-trins DSG-gearkasse, er der nu efter det seneste facelift en manuel seks-trins gearkasse, der klæder bilen glimrende. Begge dele er forbedringer og flere kubik giver mere bundtræk, mens en traditionel gearkasse er med til at give Ibiza Cupra mere køreglæde, når der skal ‘rodes i gryden’. Roder du hurtigt nok kan du sende Cupraketten fra 0-100 på 6,7 sekunder.
Det er hurtigt og det lyder hurtigt i den vævre Seat.

For kun lige lidt over 200.000 kr. kan en Seat Ibiza SC Cupra blive din. Den pris er attraktiv og hører man til dem, der vil have hestekræfter, så er det svært for de direkte konkurrenter – Opel Corsa OPC, VW Polo GTi og Ford Fiesta ST at følge med. De koster alle tre  væsentlig mere og de penge man sparer kan fyres af på alufælge og ekstra udstyr i Cupraen.

IbizaCUPRA025

 

SEAT Ibiza SC Cupra
Pris: 215.120 kr.

1.8-liters firecylindret benzinmotor
192 hk v. 4.300-6.200 o/min,
320 Nm ved 1.450-4.200 o/min
Topfart: 235 km/t
0-100 km/t: 6,7 sekunder
Benzinforbrug: 16,1 km/l
Vægt: 1.250 kgKørek
Mål: L: 406,6, B:169,3,  H:142,8
Bagagevolumen: 292 liter