Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /customers/1/c/b/bidtafbiler.dk/httpd.www/wp-content/themes/elegant-magazine-pro/inc/hooks/blocks/block-post-header.php on line 16

Test: Overraskende kvik mikro-Suzuki

Gråt i gråt - Celerio vinder ikke på design, men ved nærmere bekendtskab overrasker den lille Suzuki.
Gråt i gråt – Celerio vinder ikke på design, men ved nærmere bekendtskab overrasker den lille Suzuki.

Celerio er Suzukis lille ny. Modellen skal løfte arven efter to modeller, nemlig Splash og Alto og det gør den ganske fint.
Selv om Celerio hører til i mikroklassen, så overrasker den lille Suzuki alligevel ved ikke er være så mikro at det er irriterende. I modsætning til flere andre biler i klassen, hvor der kun er plads til 4 personer, så har Celerio tre seler på bagsødet. Der er ikke plads til tre voksne på en tur til Sydeuropa, men der er plads til at have tre børn på bagsædet. Og den ekstra sele er guld værd.
NBoget andet der er guld værd er Celerio-sælgerens helt store slagnummer. Nemlig det, at Celerio som en af kun to mikrobiler (den anden er Fiat Panda) kan trække en trailer. En lille en på op til 400 kg. ganske vist, men har du kun en bil og bor i hus med have, så er den mulighed vigtig.
Priserne for Celerio starter ved 94.000 kr. inklusive levering for basismodellen, mens dyreste udgave koster knapt 114.000 kr. Her tester vi mellemudgaven Dualjet Club til 104.000 kr.

Læs testen af den Suzuki Vitara her.

Gammeldags, men godt udstyret
Bag rattet i Celerio er det let at finde sig til rette. Eneste anker er at rattet kun kan justeres i højden og ikke i længden, hvilket gør det lidt svært at finde den perfekte stilleing. Anden anke er at knæet rammer midterkonsollen. Måske er det bare mig, men det irriterede mig. Men det er i småtingsafdelingen.
Indretningen i Celerio er simpel og lidt gammeldags. Displayet i radioen sender ens tanker tilbage til 1990’ernes digitalure. Her er ikke noget touch-skærm. Men det hele virker. Og der er bluetooth og aircondition som standard, USB-udtag og to kopholdere ved forsæderne.
God plads
Som allerede nævnt er pladsen i Celerio overraskende god, Der er plads til fem og god lofthøjde, og ved førerpladsen er der et par små rum til telefon og småpenge. Det er faktisk som det skal være. Med plads til fem
Men der skal spares, hvis man skal bygge en billig bil. Og i Celerio er dørbeklædningerne så tynd, og plasten i kabinen så hård, at det er tydeligt, at her ikke er spildt penge. Dørbeklædningen giver sig, når man lukker døren og banker man på instrumentbrættet lyder det som om man spiller tromme på en plastikkasse.

Overraskende stort bagagerum for en mini-bil
Overraskende stort bagagerum for en mini-bil

Behagelig på vejen
Ude i trafikken overrasker Celerio. Selv om motoren på papiret ikke har det store at byde på, så gør en god gearing det let at følge med trafikken og 130 km/t på motorvej er intet problem. Det tager bare lidt tid at komme derop, men Celerion cruiser fint også ved lidt høje hastigheder.
Testugen har budt på masser af landevejskørsel og det klarer den lille øko-fræser fint. Affjedringen er behagelig og kun når man kører over huller eller hårde skarpe forhindringer virker affjedring en anelse urafineret. Men, pyt. Når det blæser er der til gengæld lidt at se til, for den lette høje bil er en kende sidevindsfølsom.
Celerio scorede kun tre ud af fem stjerner i Euro NCAP-testen, men siden testen er alle biler på det danske marked blevet udstyret med gardinarbags til at beskytte forsædepassager og chauffør imod hovedskader.
Masser af omdrejninger
Ind i mellem har jeg måttet træde på speederen bare for at finde ud af om motoren var der ude et sted. I tomgang med radioen tændt er den lille 3-cylindrede motor meget tyst. I det hele taget er motoren Celerios clue. Selv om der kun er 68 hk og 93 nm i drejningsmoment, så er der masser af omdrejningsvillighed. Og giver du den lille trebenede motor omdrejninger, så er lyden herlig! Og både i by, på lande- og motorvej følger mikro-Suzukien let med trafikken. I testugen nåede jeg op på omkring 23 km/l, hvilket mildest talt er et flot gennemsnit. Ifølge EU-normen kan Celerio nå 27,8 km/l.
Suzuki Celerio er en fin mikrobil. Men alternativerne Kia Picanto – med 7 års garanti, og Hyundai i10 – med 5 års garanti, er svære at komme uden om.
Suzuki Celerio 1,0 Dualjet Exclusive
Pris, eksl. lev.: 109.900 kr. (testbil inkl. alt udstyr 118.290 kr.)
Celerio fås fra 89.990 kr..
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år (eller 100.000 km.)
Forbrug (EU-norm): 27,8 km/l (CO2 84 g./km)
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, benzin
Effekt: 68 hk/93 Nm
0-100 km/t: 13,0 sek
Topfart: 155 km/t
Bagagerum: 254 liter
Vægt: 900 kg
Hvad med en SX-Cross i stedet?
På en p-plads forsvinder mikro-Suzuki'en i mængden.
Find Holger – På en p-plads forsvinder mikro-Suzuki’en i mængden.

About Author

2 thoughts on “Test: Overraskende kvik mikro-Suzuki

Skriv et svar

Kategorier