14 centimeter. Det er forskellen på udgangspunktet Ford C-Max og denne uges tester Fords lidt større familieflytter med det lidt længere navn, Ford Grand C-Max.

Modellen fik et facelift i foråret 2015. Et tiltrængt et, der skulle gøre Ford-bilen mere interessant i et skarpt felt af konkurrenter som Volksvagen Touran, Renault Scenic og Renault Grand Scenic og resten af de store familiebiler.

Inde i Grand C-Max bliver man mødt med det nye Ford-design, og et instrumentbord med masser af knapper og en ret stor touchskærm på 8″, der ikke helt lever op til moderne touch-forventninger. Ford SYNC-system med stemmebetjening afprøvede jeg ikke. Navigationen blev testet og bilen fandt vej til den jyske vestkyst uden problemer.

Førerpladsen er god og det er let at finde en komfortabel siddestilling både som fører og passager, og selv 4-5 timer i streg bag rattet føles godt og kan klares uden ryggen knirker. I hvert tilfælde på de to forreste sæderækker. På det tredje sæderække er der mest tale om plads til børn eller voksne på kortere ture. Sæderække nummer tre koster 11.600 kroner, men hvis man ofte har mange unger med i vognen, eller gerne vil have plads til flere, så er de penge godt givet ud.

Ford C-Max & S-Max, Mallorca Photo: James Lipman / jameslipman.com

Ungerne på bagsædet havde dog en anke. De store skydedøre, der er praktiske når folk hopper ind og ud af bagsædet var svære selv at lukke for de mindste. Så her må de voksne agere privatchauffører og sørge for at lukke lågen, når børnene har sat sig til rette.

Ford2015_UK_Grand_C-MAX_03

Testbilen er Grand C-Max med topudstyret Titanium og 150 hk TDCi-diesel. Udstyrsmæssigt er der ikke noget at klage over. En ting jeg gerne havde ønsket mig er en adaptiv fartpilot. Men det er i afdelingen for luksus. Det er jo muligt selv at holde god afstand og være klar på bremsen. Og ellers kan det tilkøbes.

Ford har lagt designlinjen om, så den tyske familiebil lægger sig lidt op af Aston Martin, ihvert tilfælde når det handler om frontens design. Om man kan lide det er selvfølgelig en smagssag. Den store grill foran har  jeg vænnet mig til og egentlig er det rart, at Ford har sit eget udtryk. Der er nok af biler, der ligner hinanden.

God til langfart – men gearkassen . . .

Testbilen var udstyret med Fords automatgearkasse med dobbeltkobling, kaldet Powershift af Ford. Jeg elsker automatgear. Jeg kan ikke forstå dem, der gider sidde i kø på motorvejen og røre i gryden. Til almindelige biler og almindelig hverdag fortjener de fleste, der ikke har råd til en Porsche 911 eller mulighed for at prygle rundt på en bane i en Mazda MX 5, en automatgearkasse.

De bedste automatgear mærker man ikke. Sådan var det ikke med Powershift-automatikken. På den lange tur til den jyske vestkyst fra den nordsjællandske nordkyst oplevede jeg lidt skiften op og ned, som undrede mig.
Men værst var den mangel på acceleration, der var ved kick down på motorvejen. Der hvor man bare hurtigt ville uden om bilen foran og afsted.
Der var det – for at bruge en kliche – som om transmissionen først skulle smørre en madpakke inden den skulle afsted. Kan man leve med det? Sagtens. Det kunne bare være bedre.

De generelle køreegenskaber i Grand C-max er en god blanding. Bilene er som Ford har tradition for letkørt. Styringen er meget let, men også direkte nok til at man kan køre sportsligt og der er god kontakt til vejen.

Grand-modellen med dieselmotor er en drømmebil for en aktiv børnefamilie, der har brug for plads – masser af det – og fleksibilitet.

Sikkerhedsudstyr er der også rigeligt at vælge i mellem. Det er muligt at få  bl.a. automatisk nødbremse, fartpilot med skiltegenkendelse, adaptiv cruisecontrol, lane assist, automatisk nedblænding og en del mere. Men skal man have alle de fede sikkerhedsfeatures, så skal tegnebogen frem, for det er ikke standard.

Alt i alt er Ford Grand C-max lige det enhver familie kan ønske sig. Med 150 dieselheste er den stærk, også hvis du spænder en campingvogn bagpå. Den er stor, fleksibel og praktisk.

 

Ford Grand C-Max Titanium 2,0 TDCi Powershift

Pris:  384.350 kr.
Testbilen var pakket med udstyr og koster væsentligt mere.

Motor og transmission:
4 cyl. 2,0 liters dieselmotor med 6-tins dobbeltkoblingautomatgearkasse.
150 hk.
370 Nm ved 2000-2500 omdr./min.

Præstationer:
Acceleration: 10,7 sek.
Topfart: 200 km/t

Brændstoføkonomi
20,0 km/l / 129 g/km

Bagageplads:

Med 3. sæderække: 600 liter
Uden 3 sæderække: 700 liter
Med nedfældede bagsæder: 1784 liter

 

Ford2015_UK_Grand_C-MAX_05

 

 

 

 

 

 

 

Ford2015_UK_Grand_C-MAX_06 Ford2015_UK_Grand_C-MAX_03 Ford2015_UK_Grand_C-MAX_01 Ford2015_UK_Grand_C-MAX_02