Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /customers/1/c/b/bidtafbiler.dk/httpd.www/wp-content/themes/elegant-magazine-pro/inc/hooks/blocks/block-post-header.php on line 16

Godt lavet, Karl

Karl er Opels sværdslag i kampen mod det store felt af minibiler. Den blev introduceret i sommers og allerede nu er der solgt omtrent 1.000 af den lille fem-dørs bil siden introduktionen.
Opel-KARL-293752
Der er ingen tvivl om at konkurrencen med VW Up! (og søstermodellerne Skoda Citigo og Seat Mii), Suzuki Celerio, og trillingerne Aygo, 108 og C1 er benhård. Up! har solgt omkring 5.000 biler i indeværende år, så der er en bid vej ti toppen for Opel Karl.
Men mindre kan vel også gøre det, og Karl skal nok finde sit publikum, måske blandt de mere konservative (læs: voksne) minibilkøbere.
Konservativ tysker
Inde i Karl-kabinen er man ganske godt tilpas. Knapper og greb sidder nogenlunde som de skal, radioen er med bluetooth og selv om opsætningen er lidt gammeldags i fremgangsmåden ligesom lcd-skærmen, så virker det hele som det skal.
Testbilen var udstyret med et dejligt læderrat, og selv om resten af kabinen er klædt i en lidt i hård og billig plastikkvalitet, så glemmer man det hurtigt. Fordi der er læderrat. Smart trick fra Opel og en detalje, der øger køreglæden i en billig bil.
Opel-KARL-293747
Man sidder ret højt i Karl og sædet er let at indstille (for 175 cm som mig). Rattet kan indstilles i højden, men jeg savner, at den også kan i længderetningen. På bagsædet er der lige plads til to voksne. Ikke på en tur til Wien, men gerne korte ture. Og to børn kan nemt være der. Men kun to.
Jeg havde lovet at køre en fodboldrunde, men opdagede til min rædsel, at der kun var to seler på bagsædet. Så blev runden lidt kortere. Det skal man gøre op med sig selv om man kan leve med. For en travl fler-børnsfamilie går det bare ikke. Der skal være plads til fem, efter min mening. Men det koster ekstra i Karl, og den ekstra plads er til meget smalle bagdele.
Opel-KARL-293740
Bagagepladsen kom også til kort med tre fodboldtasker. Det er på begrænsede 215 liter. Det er lige nok til indkøb og lidt mere. Langt fra nok til sportsstævner og familieferie. Men de fleste de køber en Karl har nok en bil mere, eller kun begrænset behov for at køre med passagerer og bagage, så det går nok.
Livlig og let
Den lille ny-udviklede 3 cylindrede motor er kvik nok til bilen. Bykørsel er intet problem, og motorvej går ganske fint – også med 130 km/t. Støjniveauet er generelt lavt, og der er ikke nogen generende larm i bilen. Men under acceleration i de lave gear kan man sagtens høre de tre cylindre arbejder for det i Opel Karl.
Sikkerhed er vigtigt. Og lille Karl lider ligesom andre minibiler af at være mini. Der er ikke meget at stå imod med ved sammenstød og der er heller ikke meget ekstra sikkerhedsudstyr, såsom  automatisk nødbremse. Opels mini fået 4 stjerner hos Euro NCAP, der tester sikkerheden i alle nye biler, men alt efter udstyrsvariant kan det ende med kun tre stjerner på det danske marked på de to mindste modeller, fordi en del af det udstyr, der tæller når der regnes stjerner ud forsvinder, når bilen importeres til Danmark, skriver www.sikkerbil.dk. 
Koster det samme som de andre
Opel Karl store force er, at den koster det samme som de andre. Den er bygget billigt, men der er sparet mest, der hvor det ikke betyder så meget. Der hvor man mærker, at der er tænkt over tingene er på rattet med læder, på det ikke pralende, men alligevel velfungerende ratbetjente lydsystem, der let taler sammen med telefonen.
Selv om sikkerheden ikke er i top, så er moralen her, at hvis man drysser lidt kvalitet de rigtige steder, så får det en minibil som Opel Karl til at fremstå godt. Godt lavet, Karl.
———————————————————————————————————————
Opel KARL Enjoy  
Billigste model, eks. levering : Opel Karl Esentia  79.990 kr.
Testbilen uden udstyr: 99.990 kr
Testbilens pris eksl. levering og inklusiv udstyr: 104.990 kr.
Monteret ekstraudstyr: Vinterpakke: Varme i læderrat. Varme i forsæder (3.500 kr.)
Brillantfarve (1.500 kr.)
Sikkerhed (Euro NCAP): 3/4 stjerner ud af fem mulige
Motor:
Volumen: 999 ccm/ 3 cylindre
Effekt: 75 hk
Drejningsmoment. 95 nm ved 4.500 omdrejninger
Præstationer:
Topfart: 170 km/t
0-100 km/t: 13,9 sek.
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l
Mål & vægt
Bagagerum: 215 l./1013 l.
Længde/bredde/højde: 368 – 170 – 148
Vægt: 1.190 kg
 

About Author

Skriv et svar

Kategorier