Danske Ford-købere kører sort

Danskerne er konservative, når de køber ny Ford.

Sort er det nye sort i Danmark. Modsat tendensen i det øvrige Europa, hvor hvid har overtaget pladsen som favoritfarven, holder et flertal af danskerne stædigt fast i, at bilen skal være sort-sort.

Samtidig har danskerne tilsyneladende et praktisk gen, som gør Danmark til Europas førende stationcar-land. Og en ting er sikkert: Der er hverken cigarettænder eller askebæger i den firhjulede. Det viser en helt ny forbrugerundersøgelse fra Ford om europæiske Ford-køberes præferencer.

I betragtning af at danskerne endnu ikke er hoppet med på hvid-bølgen i samme omfang som det øvrige Europa, varer det måske et stykke tid inden, danskerne opdager, at de nye, trendy bilfarver er brun og orange – de to farver, som har oplevet størst fremgang over de seneste år, skriver Ford i en pressemeddelelse.

Stor forskel på Europas Ford-chauffører

Ford har undersøgt købernes præferencer i 22 europæiske lande og fundet en række overraskende resultater. Det ville for eksempel være nærliggende at tro, at bilkøbere i det varme og solrige Sydeuropa er mere tilbøjelige til at købe en bil med soltag. Men det er forkert! De mest soltags-begejstrede er såmænd nordmændene, der også er langt mere begejstrede for aircondition end Ford-købere i syd-Europa. 80 procent af broderfolket i nord bestiller air-con, når de krydser tilbehør af inden købet.

Tyrkisk røg

Det er måske knap så overraskende, at danskerne, i lighed med vores nordiske naboer, holder rigtig meget af at få varmet bag- og rygstykker i elektrisk opvarmede sæder. Men i den skandinaviske kontekst er det måske lidt overraskende, at danskerne udviser en højere grad af sund livsstil – henholdsvis politisk korrekthed – end både nordmænd og svenskere, når det kommer til askebægre, tændere og andet udstyr til at understøtte en usund vane. Kun 0,3 procent af alle Ford-modeller solgt i Danmark er udstyret med ryger-udstyr og dermed indtager danskerne duksepladsen, ikke blot i Norden, men i hele Europa. I den anden ende af skalaen, er tyrkerne slet ikke i tvivl. Her har 100 procent af alle solgte Ford-modeller både cigarettænder og askebæger.

Russere har benzin i blodet

Russerne har i den grad benzin i blodet, idet hele 97 procent af alle solgte Ford-modeller i det store land mod øst har en benzinmotor. Tjekkerne og finnerne kan også godt lide benzin, mens tyrkerne og italienerne hælder mere til diesel. I Danmark er fordelingen 68/32 til fordel for benzin.

Undersøgelsen viser også, at tyskerne godt kan lide ny, smart teknologi, hollænderne er vilde med fartpilot, mens den automatiske gearkasse har mest appeal hos russerne.

About Author

Skriv et svar

Kategorier